links boven

donderdag 19 maart 2015

Lampekapje Overtrek

Van de zomer kwamen we een 
in een kringloopwinkel een  Pastoe Lamp
tegen voor een prikkie!
Op dat moment wisten we nog niet
 dat het een Pastoelamp was....


Ik had al een poosje het idee om er een leuk ouderwets dekje er overheen te haken,
totdat ik in een van de oude boekjes van vroeger
 een leuk haakpatroon tegen kwam
van een leuk overtrekje!


Ik haakte dit kleedje met Catania Katoen in Oker geel met haaknaaldnr. 4


Het Kleedje is best nog groot geworden eigenlijk...
Dus een volgende keer ga ik toch voor haaknaaldnr. 3 ,
wordt het wat fijner en wat kleiner...


Toch ben ik best tevreden, want het staat heel gezellig!


De kwastjes heb ik maar achterwege gelaten, want dan kan je er niet meer onderdoor kijken....


Zo ziet het er van onderen uit.....


 Hier volgt het originele Haakpatroon 
van het Lampekap Overtrekje met telpatroon:

Maat ca 60 x 60 cm
Materiaal: ca. 200 gram Durable Crepekatoen nr. 8 of
Durable Katoen nr. 8/4
Haaknaaldnr. 2 en een half
Steekverhouding: 20 steken = 10 cm



Kontroleer nauwkeurig of het aantal steken overeenstemt met de steekverhouding.
Indien nodig dikkere of dunnere haaknaalden nemen.


Werkwijze:
De 1e steek van elke toer = 2 l.
Indien de toer begint met 1 st. + 2 l. worden 4 l. gehaakt
Alle toeren eindigen met 1 h.v.
De naald steeds insteken in de beide lussen van de steken van de vorige toer.
Een leeg gaatje op het diagram = 1 st. op een st.,2 l., 2 steken overslaan
Een gekruist ruitje = 3 st., 
3 gekruiste ruitjes = 10 st.,
5 gekruiste ruitjes - 16 st.

Begin met 48 losse en sluit deze ring met 1 h.v.

TOER 1. 1 l. (=1 v.), 1 vaste in elke steek = 48 vasten


TOER 2: 13 st., 5 l. (=hoek), X 1 st. in dezelfde lussen als de vorige steek,
12 st., 5 l. (=hoek), herhalen vanaf  X nog 2 maal.



TOER 3: X 16 st., waarvan de 1e in het boogje van de hoek en de 2 laatste in het volgend hoekboogje, 5 l.(=hoek), herhalen vanaf X nog 3 maal.



TOER 4: X 1 st., 2 l., 2 st. overslaan X,
herhalen vanaf  X nog 3 maal en eindig met 1 st. op een st.,
op de hoek haken 2 l. 1 st. 5 l. 1 st, 2 l., XX langs de volgende zijde
van X tot X herhalen in totaal 5 maal 
en 1 st. op de laatste st.,
op de hoek haken 2 l., 1 st., 5 l., 1 st., 2 l. XX
Herhalen van XX tot XX
eindigen met 1 st. op het 1e st. van de vorige toer,
2 l. 2 st. overslaan,
1 h.v. op de 2e l. = 7 gaatjes aan elke kant 
van de l. op de hoeken.


Daarna volgens het diagram haken.


In de toeren 5, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 29, 30 haken:
3 st., 5 l., 3 st. in het boogje op de hoeken


In de toeren 7, 10, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 31 haken zoals in 4e toer op de hoeken.


Eindig met een st.toer = 2 st. in elk boogje.
De draad afbreken en goed vasthechten.
Een toer vasten tegen de opzet toer haken.



Maak kwastjes en naai deze vast op de hoeken. Het werk luchtig onder een vochtige doek persen.

Het Diagram:

En als het me gaat vervelen, kan ik het nog altijd als tafelkleedje gebruiken...



Veel Plezier met haken!
groetjes Lindevrouw

5 opmerkingen:

  1. Een Pastoe lamp, dat is nieuw voor mij.
    Heel gezellig is het geworden.
    Geel geeft echt mooi zonnig in huis.

    Prettig begin van het weekend morgen,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog nooit van gehoord, maar vind het schitterend. Creëert meer warmte en meer gezelligheid in huis met zo'n lamp.
    Heel knap gedaan. Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk patroon! Dat brengt wat herinneringen omhoog. Had ook zo'n lamp vroeger, daar haakte ik ook een kleedje op. Dat was iets anders dan dit model. Dit ziet er erg knus uit. Groetjes Marie Bartels

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je lampennetje is heel fraai geworden. Fijn weekend. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzonder mooi. Ik hou eigenlijk niet van die ouderwetste kleedjes maar dit vind ik wel eens leuk om te gaan haken

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me