links boven

dinsdag 29 oktober 2013

Herfststorm

Gisteren de eerste zware Herftstorm van het jaar!
Volgens sommigen, was de laatste 20 jaar geleden...
Volgens mij niet,
 ik kan die flinke storm van 18 januari 2006 
nog heel goed herinneren!

Die dag weet ik nog goed, 
mijn zoon was jarig
 en het was de begrafenis van mijn moeder....
We waren die dag extra vroeg op pad gegaan
 richting Utrecht, 
omdat we bang waren het anders helemaal
 niet te kunnen bereiken anders....
Zelfs de lijkschouwer lag zelf bijna in het graf,
 zo hard waaide het!
 De terugweg hadden we uren lange files naar huis....
De beschuttingen  langs de snelwegen Amsterdam - Utrecht lagen toen overal op de snelweg...
 er was geen doorkomen aan...

Ook onze schutting in de tuin was toen helemaal 
omgewaaid, toen we thuis kwamen!



Mijn vriendin maakte deze spectaculaire foto,
 toen ze met de fiets op weg was naar haar werk
op de Kluut in de wijk De Kersenboogaart in Hoorn...


Zo.n foto stond vandaag ook in het 
Noord Hollands Dagblad
op de voorpagina...


Volgens een van de bewoners was het alsof de boom links
 met een zucht het evenwicht verloor in de storm. 
Ineens waren er alleen maar takken en bladeren
 voor het raam.
 Korte tijd daarna zakte ook de tweede boom 
tegen het dak en de gevels.
Gelukkig bleven de bomen zacht verend 
op de stugge takken hangen. 
Er was daardoor nauwelijks schade...
Vandaag nog wezen kijken, alles was al opgeruimd
en de huizen stonden er nog goed bij...



Mijn dochter stuurde me enkele foto's
 van het centrum in Amsterdam...
Ook genomen toen ze op weg was naar haar werk....



Als broodjes waren verschillende bomen
 aan de grachten omgewaaid....


Wat een schade kan zo n storm in korte tijd te weeg brengen.


8 opmerkingen:

  1. Wat was het heftig hè....bizarre foto's van de bomen in Hoorn, ik had 'm al voorbij zien komen.
    Hier in het Zaanse zelfde verhaal, eeuwenoude bomen omver compleet met stoep en riolering. Zo een raar en vooral naar gezicht !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gelukkig hier niet zo heftig geweest in rotterdam..
    alleen de stoeltjes stonden verspreid door de tuin.. maar alles nog heel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heftige dag voor een verjaardag én een begrafenis. Logisch dat jij je het noodweer van toen goed kan herinneren. Bijzondere foto van jouw vriendin.
    Gelukkig bleef de schade in mijn omgeving nu beperkt.
    Het is ook zo zonde van al die grote, oude bomen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad een onvergetelijke dag.
    Een eng gezicht hoor, een boom die zomaar ' even ' omgaat.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo ja inderdaad!! Ik hoorde gisteren een leuk initiatief om bomen een tweede kans te geven! Een oproep op Twitter als je een boom nodig hebt voor een leuk projectje bijvoorbeeld. Om te voorkomen dat ze gewoon in de versnipperaar verdwijnen. Zo zonde van die mooie bomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow...in Nederland heeft hij wel erg bezig geweest ...Erg voor de mensen die het voor hebben;

    BeantwoordenVerwijderen
  7. QUE MIEDO PASSRIAN LOS VECINOS DE ESAS CASAS!!!!
    LA NATURALEZA DESATADA ES DE PANICO.
    SALUDITOS

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me