links boven

zondag 5 augustus 2012

Gehaakte zomerhoed

Je weet ik ben dol op hoeden en dol op gekleurde draadjes!
Hoewel ik zelf eigenlijk geen hoeden draag,
blijf ik het toch leuk vinden om ze te haken.....
 ik kan het eigenlijk niet laten....
ik blijf er een zwak voor hebben....

Deze gekleurde zomerhoed heb ik met restjes Paris Drops katoen gehaakt
met haaknaald nr. 4 (G hook)
Ik heb de uiteinden van elke kleur gewoon aan elkaar geknoopt,
 gewoon halverwege een toer en zo door gehaakt zonder te stoppen,
zonder begin en zonder eind van een toer,
zo zie je ook geen lelijke naad.
Zo had ik aan het eind van het verhaal,  geen draden meer om af te hechten.
Alles gehaakt met vasten.....

De beschrijving van deze gewone ronde muts:
Je begint met 5 lossen, sluit de ring met 1 halve vaste.
TOER 1: Haak 12 vasten in de ring
TOER 2: Haak 2 vasten in elke 2e steek (18 steken)
TOER 3: Haak 2 vasten in elke 3e steek (24 steken)
TOER 4: Haak 2 vasten in elke 4e steek (30 steken)
TOER 5: Haak 2 vasten in elke 5e steek (36 steken)
TOER 6: Haak 2 vasten in elke 6e steek (42 steken)
TOER 7: Haak 2 vasten in elke 7e steek (48 steken)
TOER 8: Haak 2 vasten in elke 6e steek ( 56 steken) 
TOER 9 en TOER 10: Haak zonder te meerderen     
TOER 11: Haak 2 vasten in elke 7e steek (64 steken)
TOER 12 en TOER 13 Haak zonder te meerderen     
Ga nu verder en meerder 8 steken in elke 3e TOER, totdat het werk 7,5 cm lang is.
Meerder dan in elke 4e TOER 8 extra steken, totdat het werk de gewenste lengte heeft.
  
Het aantal toeren hield ik bij met toer remarkers, 
    van die kleine dingetjes, die je elke toer even verplaatst....
Je kan ze gewoon kopen in de handwerkwinkel....
reuze handig!!!
 Zomerse Groet van Lindevrouw

8 opmerkingen:

  1. Heerlijk kleurrijk hoedje! Inderdaad handig om je restjes op te haken. Zo'n hoedje komt altijd van pas.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker vrolijk zomermutsje ...

    Groetssssssssss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Un bien joli chapeau que tu as fait là! très coloré et très bien expliqué, merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk hoedje geworden!

    Groetjes, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Buena la idea del gorrito y está hermoso fuera de lo común. Felicitaciones por la idea.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tarma Perú. Un fuerte abrazo a la distancia. Bendiciones.

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me